Q&A #2: Duch Św. na soborze, reformy liturgiczne itp.
Jaka jest księdza opinia nt. przedsoborowych zmian liturgicznych? Np. reformy brewiarza za pontyfikatu św. Piusa X i Piusa XII, reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia z 55-tego, reforma kalendarza Piusa XII. Jakie stanowisko, jakie opinie w tej sprawie dominują wśród księży Bractwa? Zdaję sobie sprawę, że Bractwo powszechnie celebruje liturgię wg. stanu z 1962.
We wspólnotach powiązanych niegdyś z papieską komisją Ecclesia Dei można zauważyć trend powrotu do celebracji wg. dawniejszych rubryk itd. Czy na tym tle Bractwo nie okazuje się największą wspólnotą tradycyjną obstającą przy praktykach z lat 60-tych?
Skąd wiadomo, że Biblia to słowo Boże skierowane do nas? Kopiowana była przez wieki, tłumaczona przez wielu. Błędy w przepisywaniu i tłumaczeniu to w końcu normalna rzecz. Do dziś jedne tłumaczenia uważa się za lepsze niż inne. Dopiero Sobór Trydencki ustanowił kanon Pisma Świętego, czyli coś przyjął, coś odrzucił. Na jakiej podstawie? Wcześniej Kościół czytał inną Biblię? Skąd wiemy co w Biblii jest słowem Bożym, co słowem tłumacza, kopisty itp.? Duch Święty przecież nie nad wszystkim czuwa - przykładem przecież wybór papieża Aleksandra VI.
[Pytanie powtórzone z Q&A #1 ]
Czy jako członek Kościoła katolickiego jest ksiądz w stanie zaakceptować takie ruchy w centrum Kościoła jak Droga Neokatechumenalna?
Pytanie, które często pada w dyskusji z moimi znajomymi, którzy jeszcze nie są zakochani w Kościele Katolickim i Tradycji: co Duchem Świętym na Soborze Watykańskim II? Był obecny? To jest argument, który zamyka usta. "Sprzeciwiasz się Duchowi Świętemu!"